sprila

Subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA)

De Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPRILA) ondersteunt ondernemers bij de investering in duurzame laadinfrastructuur. Naast laadstations omvat de regeling ook subsidies voor stationaire batterijsystemen. Deze systemen slaan elektriciteit op voor later gebruik en communiceren met het laadstation.

4,3

Gebaseerd op 64 Google-reviews

sprila

Vraag een offerte aan voor jouw laadpalen en/of stationaire batterij

Kostenbesparing
Duurzame bedrijfsvoering
Toekomstbestendig

Zakelijke laadpalen aanschaffen

Het aanschaffen van zakelijke laadpalen voor elektrische voertuigen is een verstandige investering voor bedrijven die hun wagenpark willen verduurzamen. Een laadstation helpt je bedrijf voor te bereiden op de toekomst van elektrisch rijden. Naast laadstations kunnen bedrijven ook investeren in stationaire batterijsystemen, waarmee opgewekte elektriciteit kan worden opgeslagen voor later gebruik. Dit helpt bij het efficiënt beheren van energie en verlaagt de afhankelijkheid van het elektriciteitsnet. 



subsidies laadpalen voor bedrijven

Subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA)

De Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPRILA) is bedoeld om ondernemers te ondersteunen bij de investering in een duurzame laadinfrastructuur. Een laadinfrastructuur aanleggen is prijzig, deze subsidie dekt een deel van de kosten. Natuurlijk moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Vraag de subsidieregeling private laadinfrastructuur op tijd aan en zorg dat offertes goed zijn gedocumenteerd. 

Waarvoor is de subsidie zakelijk laadpalen

De SPRILA subsidie dekt gedeeltelijk de kosten voor het aanleggen van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. De subsidieregeling is voor laadstations, maar ook voor stationaire batterijsystemen en de basisinfrastructuur, zoals de hoofdaansluiting en bekabeling. Het gaat om private laadinfrastructuur bij bedrijven, de laadpalen mogen niet publiek toegankelijk zijn.

Mkb bedrijven krijgen 40% van de kosten vergoed en grote bedrijven 20%, met vaste bedragen per categorie laadinfrastructuur. De eis van minimaal 4 laadpunten bij AC-laadstations vanaf 11 kW vervalt. In plaats daarvan geldt nu de voorwaarde dat de subsidie minimaal €2.500 moet bedragen. Concessiehouders van openbaar vervoer kunnen subsidie aanvragen voor laadstations vanaf 600 kW.

In 5 stappen verduurzamen met laadstations

Verduurzamen met laadstations is eenvoudig wanneer je de juiste stappen volgt. Hieronder leggen we uit hoe je in vijf stappen laadpalen voor elektrische voertuigen kunt laten installeren met behulp van de subsidieregeling private laadinfrastructuur:

1
Vraag een offerte aan

Neem contact op met BINK en vraag een vrijblijvende offerte aan voor een private laadinfrastructuur.

2
Bespreek de wensen en situatie

Onze adviseur helpt je om de beste oplossing voor jouw bedrijf te vinden en geeft persoonlijk advies.

3
Ontvang een offerte op maat

Je ontvangt van ons een offerte op maat. Als de offerte hoger is dan €25.000, vraag dan de subsidie aan met een niet-ondertekende offerte.

4
Vraag een SPRILA aan

Is de offerte minder dan €25.000? Ben je akkoord dan teken je hem en kun je vervolgens de SPRILA subsidie aanvragen.

5
De vakkundige installatie wordt ingepland en uitgevoerd.

Na goedkeuring plannen we de installatie in en zorgen we voor een professionele uitvoering.

Alles voor jouw laadinfrastructuur
opladen elektrische auto
AC-laadstation
  • Een betrouwbare keuze voor dagelijks opladen.
  • Geschikt voor meerdere voertuigen tegelijk.
  • Eenvoudig te installeren en gebruiken.
laadpaal kopen
DC-laadstation
  • Snelle laadtijd voor elektrisch vervoer.
  • Ideaal voor bedrijven met een groot wagenpark.
  • Ondersteunt voertuigen met grotere batterijen.
20231020 bink villapardoes spotcompanion c3668
Stationaire batterij
  • Optimaal energiebeheer met extra opslagcapaciteit.
  • Verlaagt de piekbelasting op het elektriciteitsnet.
  • Helpt energie-opslag en -verbruik te balanceren.
BINK staat voor je klaar

Onze experts voorzien je graag van het beste advies.

4,3

Gebaseerd op 64 Google-reviews

subsidieregeling private laadinfrastructuur

Klant aan het woord

vd akker
"Wij zijn erg tevreden en raden BINK aan als je op zoek bent naar laadpalen"

"Wij zijn een modern autobedrijf in het exclusieve segment. We hebben de laatste jaren steeds meer elektrische auto’s in ons assortiment. Om deze op te kunnen laden, hebben wij BINK gevraagd om met ons mee te denken over de verschillende laadoplossingen. We zijn hierin goed geadviseerd door Adrie van Geel en tot een passende oplossing gekomen. Zo heeft Adrie ons geadviseerd om laadpalen te kiezen, inclusief Dynamic Load Balancing. Hiermee voorkomen we overbelasting. Erg handig aangezien onze werkplaats veel energie vraagt tijdens openingstijden. Er gaat op dat moment minder energie naar de laadpalen. Als wij in de showroom of werkplaats minder stroom verbruiken, dan gaat er meer stroom naar de laadpalen. Dit systeem werkt super! Kortom, wij zijn erg tevreden en raden BINK aan als je op zoek bent naar laadpalen."

Meer over de ervaring van Twan van den Akker

Subsidievoorwaarden voor een stationaire batterij

In 2025 gelden er aanvullende voorwaarden voor het verkrijgen van subsidie op een stationaire batterij. Zo moet de batterij voornamelijk worden gebruikt voor de laadinfrastructuur en bedraagt de minimale subsidie voor een batterij in combinatie met laadinfrastructuur €25.000. Daarnaast moet de benodigde netcapaciteit voor de te realiseren laadstations meer dan 50% van het maximaal beschikbare vermogen op uw huidige aansluiting bedragen. Een andere belangrijke eis is dat de C-waarde van de hardware maximaal 0,25 mag zijn, tenzij de batterij onderdeel is van het laadstation of wordt aangevraagd door OV-concessiehouders. Na installatie bent u verplicht de batterij te registreren bij www.energieleveren.nl of bij uw netbeheerder. Bovendien moet de batterij minimaal 24 maanden in uw eigendom blijven nadat de subsidie is vastgesteld. Deze voorwaarden zorgen ervoor dat de subsidie alleen wordt verstrekt voor batterijen die efficiënt bijdragen aan de energievoorziening van laadstations.

vve

Aanvraag indienen

De SPRILA-subsidie werkt volgens het principe "wie het eerst komt, wie het eerst maalt." Dit betekent dat de aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst, totdat het beschikbare budget is uitgeput. Bedrijven die snel handelen en hun aanvraag vroeg indienen, hebben dus een grotere kans om subsidie te ontvangen. De startdatum van de subsidie is 25 maart 2025, 09:00. Maar vanaf woensdag 12 maart 2025 9:00 uur kun je in Mijn RVO je aanvraag alvast klaarzetten.

Veelgestelde vragen

De SPRILA subsidie richt zich op Nederlandse ondernemers met een KVK-inschrijving en voor concessiehouders van openbaar vervoer. Met dat laatste bedoelen we een vervoerder met een vergunning voor openbaar busvervoer. Je kan de SPRILA subsidie aanvragen voor de aanschaf van laadinfrastructuur van eigen voertuigen of voertuigen van jouw medewerkers (niet publiek toegankelijk).

Decentrale overheden, exploitanten van laadinfrastructuur en particulieren zijn uitgesloten van het aanvragen van de SPRILA subsidie.

De locatie mag niet publiek toegankelijk zijn. Hier kan je voor zorgen door het op de juiste manier af te sluiten of door het plaatsen van een bord.

Je staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en bent gevestigd in Nederland. Je bent ondernemer of concessiehouder van openbaar vervoer. De laadinfrastructuur moet op eigen grond geplaatst worden of op een terrein dat je huurt.

Je kan een SPRILA subsidie aanvragen via deze link.

Wat je allemaal moet indienen hangt af van de hoogte van de subsidieaanvraag. Hierover lees je meer op de website van het RVO.

In 2025 is het niet meer mogelijk om de Milieu-investeringsaftrek (MIA) te combineren met de SPRILA-subsidie. Als je in 2024 al een MIA hebt aangevraagd voor een SPRILA-aanvraag lager dan €25.000, dan wordt een vast percentage milieu-investeringsaftrek van 11,25% berekend over de voor de MIA in aanmerking komende investeringskosten. Dit bedrag wordt vervolgens afgetrokken van het subsidiebedrag. Door staatssteunregels is het niet toegestaan om SPRILA en MIA te stapelen.

SPRILA (Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur) richt zich op het ondersteunen van bedrijven bij de aanleg van private laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op hun eigen of gehuurd terrein dat niet openbaar toegankelijk is. Het is bedoeld voor zakelijke laadstations en infrastructuur voor bedrijfsgebruik of voor medewerkers. Terwijl SPULA (Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur) is gericht op het subsidiëren van publieke laadinfrastructuur. Deze regeling stimuleert de aanleg van laadstations die toegankelijk zijn voor het publiek, zoals op openbare parkeerplaatsen of langs wegen.

Vraag een offerte aan voor jouw laadpalen en/of stationaire batterij

Heb je vragen? Neem contact met ons op!

076 599 1700 Ma. t/m vr. van 08:00 tot 12:30 en van 13:00 tot 17:00
medewerkers BINK