Van monument tot klimaateisen: BINK installeert zes scholen
25-04-23Het werk als installateur van schoolgebouwen is een vak apart. Iedere school is anders. Gaat het om een monumentaal pand? Om nieuwbouw of vernieuwbouw? Voor welke doelgroep is het? BINK heeft voor ieder project de kennis in huis om een optimale onderwijsomgeving neer te zetten.
Een kinderdagverblijf of een groep 8: ze zitten allebei in een Integraal Kind Centrum, maar hebben totaal andere wensen op het gebied van sanitair, verlichting en klimaat. Als installateur maakt dit het werk uitdagend. “Een kinderdagverblijf wil warme vloeren, voor de kinderen die over de grond kruipen. In datzelfde gebouw zit ook een basisschool en die wil juist weer een klimaat hebben waar je goed in kan leren. Niet te warm, een lage CO2-hoeveelheid, fijn ingesteld licht”, zo licht Bas van Hamersveld, vestigingsmanager van BINK Alphen aan den Rijn, de verschillen toe.
BINK is momenteel bezig met zes projecten voor schoolgebouwen. Het Gilde Vakcollege, Norbertus Gertrudis Lyceum, Markland College, Wolfert Dalton en De Brug, Tilburg University en het IKC de Brink. Een enorme diversiteit aan scholen, gebruikers en wensen.
Gebouwbeheersysteem is essentieel
Onze vestiging in Alphen aan den Rijn is gespecialiseerd in werktuigbouwkundige installaties. In De Brink gaat het onder meer om de klimaatinstallaties. “Wat dit soort projecten bijzonder maakt, is het gebouwbeheersysteem. De meet- en regeltechniek, het brein van de installatie, dat alles aanstuurt vanaf één plek. Dat systeem zorgt voor de perfecte temperatuur, daglichtregeling en juiste hoeveelheid CO2 in ieder lokaal, als je het vooraf goed installeert. Of het nu het begin van de schooldag is of leerlingen zich verplaatsen van het ene naar het andere lokaal: iedere keer voelt de ruimte weer vers aan.”
Opdrachtgevers kunnen bij BINK kiezen tussen een centrale en decentrale luchtbehandelingsinstallatie. Een decentrale is doeltreffender, duurzamer, technisch hoogstaander en beter regelbaar, want je kan per lokaal een op maat gemaakt klimaat instellen, afhankelijk van de gebruiker. “Daar zijn veel componenten en bekabeling voor nodig. Je moet het gebouwbeheersysteem hiervoor juist en kundig in bedrijf stellen. Wij hebben die kennis in huis”, vertelt Bas.
De installaties staan alleen aan als iemand in het lokaal aanwezig is. Duurzaam dus, net als dat BINK een duurzame relatie met de opdrachtgever belangrijk vindt. Daarom sluit het contracten af met langere garantie dan gebruikelijk. “We weten dat we leveren wat we afspreken en geven de klant zo ook dat vertrouwen.”
Verscheidenheid aan elektro
Guus de Graauw is accountmanager bij BINK. Hij is vanaf het kantoor in Sprundel medeverantwoordelijk voor de verkoop. De uitdaging is op iedere school anders. Het Roosendaalse Norbertus Gertrudis Lyceum zit in een monumentaal pand, waardoor je creatief moet zoeken naar oplossingen. Je kunt niet zomaar in iedere muur boren of een gang openbreken.
Het Gilde Vakcollege in Gorinchem vraagt om een andere reden om creativiteit. “Dit wordt de grootste techniekschool van Nederland, met 10.000 vierkante meter. Ze zochten een installateur die zo’n uitdagend project technisch kan behappen. Ze hebben veel elektriciteit nodig, voor apparatuur als lasapparaten en 3D-printers. Je moet ook een noodstopsysteem aanleggen, voor het geval er wat misgaat. Tegelijkertijd heeft zo’n school theorielokalen nodig.”
Guus legt uit hoe groot de verschillen tussen de scholen zijn in elektrische behoefte. “Het Norbertus Gertrudis heeft één hoofdverdeler, tien tot vijftien onderverdelers en 1.000 ampère nodig. Het Gilde Vakcollege één hoofdverdeler, dertig onderverdelers en 2.500 ampère.” De gemene deler tussen al deze scholen is de verlichting. “De leerlingen mogen geen last hebben van het licht. De verdeling moet goed zijn, je wilt geen schaduwen en ook niet dat ze verblind worden als ze naar boven kijken.”
Verbouwen zonder te verstoren
Het Markland College in Oudenbosch vormt om een andere reden een uitdaging. “Het Markland is vernieuwbouw. Daar werken we met, zoals wij dat noemen, een open winkel. De lessen gaan gewoon door. Leerlingen lopen door de gangen, we mogen niets blokkeren met een verdeelkast, mogen niet te veel herrie maken, stof of vuil veroorzaken. We moeten goed opletten dat de stroom niet uitvalt.”
Paul de Haas is coördinator facilitaire zaken van de middelbare school. Hij wilde BINK graag als installateur bij het project betrekken. “Ik weet hoe zij werken, BINK is namelijk onze huisinstallateur. Ze zijn flexibel en communiceren via korte lijntjes. Dat is superfijn. Ik zit regelmatig op het kantoor van BINK om samen door de tekeningen te gaan.” Hij noemt het een ‘mega ingewikkeld’ project. “We vernieuwbouwen fasegewijs, waarbij de rest van de school moet blijven draaien. Alle partijen moeten rekening houden met bijvoorbeeld het voorkomen van overlast en het maximaal vermogen. Dat is een heel ingewikkelde puzzel, waarbij het heel fijn is dat BINK mij ontzorgt. Ze zoeken voor ons naar de beste oplossing, die financieel ook aantrekkelijk is. Ik ben onder de indruk van hoe zij te werk gaan.”
Heb je vragen? Neem contact met ons op!